Most of the waters are domiciliary, formed in the territory through precipitation. The Republic of Macedonia is not rich in surface waters and they mainly depend on the occurrence, duration and intensity of rainfall.
As a result of the morphological, hydrogeological and hydro-geographic structure of the relief, the surface currents quickly flow into the hydrographic network (rivers, streams and lakes) and the water flows out of the country. The only exceptions are the karst areas, where the water remains below the surface for a long time and feeds the flowing waters of the river network.
Within the framework of the RIMSYS program, 20 measuring points on the rivers and the parameters that are monitored are defined.
Organoleptic, mineralization, oxygen and acidity indicators, eutrophication determinants, organic micropollutants, harmful and hazardous materials, biological elements (Composition and abundance of aquatic flora and Composition and abundance of benthic invertebrate fauna) at the following measuring points:
Station | River |
Sv. Bogorodica | Treska |
Granica, Vliv Lepenec | Lepenec |
Radusha, Taor, Nogaevci, Demir Kapija, Gevgelija, Bashino Selo | Vardar |
Pelince, Katlanovska Banja | Pcinja |
Trnovec | Kriva Reka |
Balvan | Bregalnica |
Brod | Eleshka |
Scocivir, Vozarci | Crna Reka |
Novo Selo | Strumica |
HE Shpilje | Crn Drim |
Boshkov Most | Radika |
The data from the quality monitoring of watercourses can be found at the following links:
Quality of watercourses from a health-ecological aspect
According to the Water Law, the authorities responsible for health care are obliged to monitor water intended for human consumption and bathing water and to take measures for active protection of the population against infectious and other diseases with a high social and health impact. relevance. These institutes perform microbiological, parasitological, hygienic, toxicological and biochemical analyzes within the scope of their activity.
Hydrological condition of rivers and natural lakes
The hydrological condition of rivers and lakes is monitored by the Administration for Hydrometeorological Affairs at the defined measuring points by monitoring the flow of rivers and the water level of natural lakes. The data from the monitoring of the hydrological parameters can be found at the following links:
Physico-chemical research of Lake Ohrid
The data on the qualitative condition of Lake Ohrid are obtained from the Hydrobiological Institute of Ohrid. The measuring points are defined based on the conclusions of the researches in the previous years. According to the Water Monitoring Program from the Ohrid - Prespa region, the pelagic of Ohrid Lake is measured.
In the Ohrid catchment area, during this research period, the pelagic was covered with one measuring point on a vertical column with ten depths (0, 10, 20, 30, 40, 50, 75, 100, 150, 240).
The Hydrobiological Institute from Ohrid, in the waters of Lake Ohrid, continuously monitored the following parameters:
- Temperature, transparency, water reaction (pH), total alkalinity, free CO2, oxygen (dissolved and saturation), biochemical oxygen consumption, dissolved biodegradable organic matter through permanganate consumption, nitrogen compounds (ammonia, total organic nitrogen according to Kjeldahl , nitrites and nitrates) and total phosphorus.
Вода - Регулатива
Законот за водите е рамковен закон кој ги регулира основните принципи и начела за управување со водните ресурси. Законот е направен според теркот на западно европските закони, со цел да се воспостави една општа правна рамка за регулирање на областа на управување со водите на интегриран и сеопфатен начин. Притоа управувањето со водите ги опфаќа сите мерки и активности за рационално и ефикасно користење на водите, одржливиот развој на водните ресурси, заштита на водите и заштита од штетно дејство на водите. Потребата од интегриран пристап при подготовката на Рамковниот Закон за води, произлегува од фактот што аспектите на управувањето и аспектите на заштитата се суштински поврзани и истите неможат да се регулираат пооделно без да се води сметка за нивната меѓусебна поврзаност. Така, оваа материја се фокусира врз три области и тоа: користење на водите, заштита на водите и контрола на загадувањето и заштита од штетното дејство на водите. Во него директно се пренесени барањата од следните директиви на ЕУ од областа на управувањето со водните ресурси:
- Рамковната директива за води,
- Директивата за квалитет на водата наменета за консумирање од страна на човекот,
- Директивата за квалитет на водата за капење,
- Директивата за третман на комунални отпадни води,
- Директивата за искористување на милот добиен со пречистување на отпадни води, и
- Директивата за заштита на водите од загадување предизвикано од нитрати од земјоделски извори.
Основните цели на законот се: да се обезбедат доволни количества квалитетна вода; да се обезбеди заштита, зачувување и континуирано подобрување на режимот на водите, да се подобри состојбата на водните екосистеми и екосистемите зависни од вода и да се заштити и унапреди водната средина преку рационално користење на водите, прогресивно намалување на штетните испуштања и постепено елиминирање на емисиите на опасни супстанции, како и ублажување на последиците од штетното дејство на водите и од недостигот на вода. Сепак содржината на законот со тоа не е целосно опфатена. Иако директивите на ЕУ од областа на управувањето со водните ресурси не содржат специфични барања, заради интегрираниот пристап при регулирањето на оваа област, потребно е во законската рамка интегрирање на ефективни одредби со кои ќе се регулира правото на физичките и правните лица да користат води, да испуштаат отпадни води односно испуштаат и фрлаат на материи и супстанции во површински и подземни води, како и да вадат песок, чакал и камен од коритата и бреговите на површински водни тела. Флексибилноста на Европското законодавство дозволува ова прашање да се регулира со почитување на уставно- правната рамка и законодавната пракса на државите.
Програмата за управување со водите за 2019 година
Врз основа на член 218 став (1) од Законот за водите (Службен весник на Република Македонија бр. 87/08, 6/09, 161/09, 83/10, 51/11, 44/12, 23/13, 163/13, 180/14, 146/15 и 52/16) Владата на Република Македонија на седницата одржана на 8.1.2019 година донесе ПРОГРАМА ЗА УПРАВУВАЊЕ СО ВОДИТЕ ЗА 2019 ГОДИНА.
Вода - Упатства
Вода - Обрасци
Вода - Решенија
Потребна документација за издавање на согласности, решенија и мислења
Вода - Регистри
Вода - Дозволи
- Барање за издавање на Дозвола за зафаќање и користење на вода од подземно водно тело за технолошки потреби
- Барање за издавање на Дозвола за испуштање на отпадни води од населено место Гермијан - Општина Новаци
- Барање за продолжување на дозвола за користење на вода од акумулација “Тиквешко езеро“ за одгледување на риби
- Барање за издавање на Дозвола за користење на површински води од река Вардар за потребите на ЖАК – ТРАНС, с.Долни Дисан, општина Неготино
- Барање за издавање на Дозвола за испуштање од Систем за собирање, одведување, прочистување и испуштање на урбани отпадни води од село Корешница во реципиент река Вардар, alb
- Барање за издавање на Дозвола за испуштање од Систем за прочистување и испуштање ( станица за прочистување ) на урбани отпадни води од населено место Бистренци во реципиент река Вардар
- Барање за издавање на Дозвола за зафаќање и користење на вода од извор 1, извор 2 и извор 3 за снабдување со вода за консумирање од страна на човекот на селото Барово, општина Демир Капија со цел подобрување на водоснабдувањето
- Барање за издавање на Дозвола за испуштање на вода од атмосферска канализација во река Писа на КП 1203/30, КО Пехчево општина Пехчево
- Барање за издавање на Дозвола за користење на вода за индустриски, технолошки и стопански потреби од експлоатационен бунар ЕДБ-1 на КП бр. 997 КО Лесковица, општина Штип со УП1-11/5-1892/2023 од 30.08.2023 година
- Барање за издавање на Дозвола за користење на подземна вода за потребите на “Џоле Транс Коп ” Дооел ул. Руен 1Б Штип, со бр.УП1-11/5-580 од 18.03.2024г.
- Барање за издавање на Дозвола за користење на подземна вода за потребите на ДТУ “Кувајт Петрол-Оил” Дооел Студеничани со бр.УП1-11/5-582 од 18.03.2024г.
- Барање за издавање на Дозвола за користење на подземна вода за ТДПУ “Бакалески Промет” Дооел с.Славеј, Кривогаштани со бр.УП1-11/5-177 од 29.01.2024г.
- Барање за издавање на Дозвола за испуштање напречистени урбани отпадни и индустриски води како и атмосферски води од ТИРЗ Скопје 2
- Барање за издавање на дозвола за користење на вода за индистриски, технолошки и стопански потреби од експлоатационен бунар ЕДБ-1 на КП бр. 870/1 КО Амзабегово-Вонград, општина Свети Николе
- Барање за продолжување на Дозволата за зафаќање и користење на вода од извор Студенчица
- Барање за издавање на дозвола за користење на вода за технолошки потреби од експлоатациони дупнатини КБ-1 и КБ-2 лоцирани во кругот на фабриката на КП бр.853 и 856 КО Орешани во с. Орешани, општина Зелениково
- Барање за издавање на Дозвола за користење на вода од канал за наводнување кој се полни со вода од река Студенчица
- Барање за издавање на дозвола за користење на вода од Слупчанска река и изградба на брана и акумулација на река Слупчанска во општина Липково